Šest tipů pro e-shopaře, jak ustát v pořádku předvánoční objednávky

Vánoce jsou sice za tři týdny, mnoho lidí však stále nemá nakoupené dárky. Podle dat společnosti Shoptet by sice většina lidí ráda nákupy vyřešila 4 týdny před Vánoci, ale situace bude nakonec i letos jiná, jak komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Lidé si živě pamatují, jak se vlastní vinou trápili s výběrem dárků těsně před Vánoci, a navíc se museli potýkat s prořídlou nabídkou obchodů. Proto si letos všichni dávají předsevzetí nakoupit dárky s výrazným náskokem. Naše údaje ale pravidelně ukazují, že špička všech nákupů online se odehrává 14 dnů před Štědrým dnem. Jestli se budou lidé svých slibů držet alespoň letos, je tedy otázkou.“ Zeptali jsme se několika e-shopařů, co tedy radí ostatním, aby tohle období ustáli?

Mít kvalitního brigádníka se vyplatí

Jana a Jitka mají e-shop s dětskými hračkami Pikle z pytle a teď před Vánoci se sesypalo stovky objednávek. Obě si jsou vědomé, že nedoručení zásilky by zákazníka odradilo od dalších nákupů. Radši si proto našly pomocníka na balení zásilek. Kde hledaly? Mezi svými přáteli na Facebooku i mezi fanoušky.

Mezi vašimi věrnými sledujícími jsou ideální uchazeči – jsou totiž loajální k vaší značce a tudíž i nejvhodnější kandidáti pro tohle místo.

Nabídněte osobní odběr, případně prodlužte výdejní dobu

Většina zákazníků si ráda svoje zboží prohlíží nebo zkouší. Zkuste alespoň před Vánoci vyjít všem naproti a otevřete na pár dní výdejnu. Vyplatí se všem internetovým obchodům, co mají sídlo ve větších městech.

Zauvažujte i nad prodlouženou otevírací dobou, pokud už tuto službu nabízíte nebo máte kamennou prodejnu. Jiří Štencek z e-shopu Helveti v loňském i letošním roce nabízí zákazníkům, že si mohou po telefonické domluvě zařídit také individuální dobu pro vyzvednutí zásilky. Je to vstřícný krok k zákazníkům, kteří možná také pracují teď před Vánoci přesčas.

Mít správného a spolehlivého dopravce

Lehko se to řekne, ale těžko udělá. Předvánoční balíčky jsou téměř vždy problémem. Na Českou poštu si lidé v loňském roce stěžovali, že nedoručuje domů, na ostatní dopravce zase, že balíčky leží i několik dní v depu. Podle informací od e-shopařů loni doručovala pošta objemné zásilky s pneumatikami, které zabírali místo ve skladech. Letos přebrala tuto záležitost jiná společnost, tudíž by již problémy mít neměla. Ale raději nabídněte zákazníkům několik alternativ pro doručení.

Nabídněte dárek nebo jiný bonus za včasný nákup

Nakupte dřív, dostanete slevu. Objednejte rychle, odměníme vás dárkem. Namotivujte své zákazníky, aby svůj vánoční nákup učinili co nejdřív.

Buďte připraveni na řešení problémů

Už je pozdě rozjíždět nové věci, soustřeďte se na probíhající kampaně, na svoje zákazníky a na jejich spokojenost. Navíc si vyhraďte dostatek času i pro případné problémy, které mohou nastat. Připravte si řešení na nejběžnější problémy, abyste mohli jednat co nejrychleji. Zkrátka záložní plán.

Zajistěte hladký průběh nákupu všem svým zákazníkům. Nezklamejte je, jinak vám téměř jistě hrozí negativní hodnocení. Taková nepříznivá kritika by mohla odradit další potenciální zákazníky.